למידה בסביבת אינטרנט בגיל הרך

מאת: ד"ר אורלי לוטן
פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה
העוסקת באבחון, טיפול, ליווי של ילדים בגיל הרך, בגילאי בית הספר והתיכון.

כיום ניתן למצוא בכל בית ובכל מסגרת חינוכית אמצעים רבים ומגוונים לצריכת מדיה, וגם איכותם הטכנולוגית של המכשירים הולכת ומשתפרת במהירות.

כל אלה מאפשרים לנו 'לדחוס' לתוך חוויית המשתמש של הילד הצעיר מספר גדול של אתרים, כמות עצומה של מידע, וחשיפה לתכנים  שאליהם הוא לא היה נחשף בכל דרך אחרת.

מאידך, מגוון האפשרויות העצום והמידע הרב המגיע אל הילד עלולים לפגוע ביכולות אחרת – כמו רמות הפניות והקשב, הפעילות המשחקית והדמיון, וכן היכולת להתמקד במשימות ובנושאים מוגדרים.

כמו כן, כפי שיודע היום כל הורה מתוך פרסומים ומחקרים שונים, זמן מסך רב מדי אינו מומלץ לילדים. על פי עדויות רבות חשיפה גבוהה מדי למסכים עלולה לגרום למגוון רחב של תופעות שליליות כגון: בעיות התנהגותיות והתפתחותיות, הפרעת קשב, השמנת יתר, הפרעות שינה ואף מחלות לב. עדויות אלה יוצרות התנגדות נרחבת לשימוש במסך המחשב ובאינטרנט ככלי התפתחותי.

עם זאת, למידה מוגדרת ומתווכת בסביבת אינטרנטית, בעיקר כזו המתבצעת במסגרת הביתית, אינה נכללת בהגדרה של 'צפייה פאסיבית במסכים'. למידה כזו היא חיובית, ותורמת להתפתחות הילד.

מדובר בלמידה פעילה שגורמת לילד להיות אקטיבי ביחס לתכנים הנלמדים, בעוד זמן הצפייה מוגבל ומתוזמן על ידי ההורה. ואכן, למידה מקוונת יכולה לספק לילדים הזדמנויות חינוכיות רבות ולהקנות להם שפע רב של כלים ומיומנויות כמו: פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית, משחק בסביבה לא שיפוטית, כישורי שפה, ידע פרטני ואינטגרציה של מידע, כישורי חקר ואף כישורים חברתיים (על פי Haugland 2000).

ד"ר עופרה ניר-גל וד"ר טליה מור (1999), אשר חקרו את השפעת האינטרנט על הלמידה, הראו כי התיווך בגיל הרך באמצעות מבוגר, בסביבה לימודית הולמת, תורם משמעותית ללמידה של הילד ולכישורים הנדרשים ממנו. מחקרן העלה כי פעילות מודרכת באמצעי מולטי מדיה שונים מזמנת למידה משמעותית והבניית הידע של הלומד.

ניתן להבין, אם כן, כי השימוש באינטרנט לתקשורת מרחוק בין הילדים לבין דמויות של מבוגרים כמו גננות, מספרי סיפורים ואחרים, יכולה להיות משמעותית ביותר עבור המשתתפים הצעירים. כשמדובר בצפייה קבועה ובמפגשים חוזרים, הילדים אף נקשרים אל המבוגרים שמתקשרים איתם באמצעות המסך, מקשיבים להם ולומדים מהם. חשוב לציין כי על מנת שתיווצר למידה, צריכים להתקיים מספר תנאים:

  • גיל הילד – התוכנית המקוונת היא מותאמת-גיל ולפיכך זמן הישיבה מול המסך נע בין פרקי זמן קצרים עבור הילדים הצעירים יותר (טרום חובה) לפרקי זמן ארוכים יותר עבור גילאי גן חובה ותחילת בית הספר.
  • רמת הקשב – מותאמת על פי נורמות גילאיות ובאופן ייחודי לצרכיו של הילד.
  • התכנים הנלמדים – מותאמי-גיל ומועברים במגוון דרכים: מלל, אנימציה, קשר עם דמויות מעורבות, הפעלה, מוסיקה, גרפיקה ועוד. כל נושא מועבר באמצעים שונים, תחת פיקוח של גורמים מקצועיים המתמחים בהקניית תכנים לגיל הרך.
  • ככל שהילד גדל כך גדלה גם יכולתו לשלוט בהיבטים הטכניים ולתפעל באופן עצמאי את אמצעי המדיה. כך הוא משתחרר בהדרגה מתחושת הפאסיביות והופך לאקטיבי – מתפעל את המדיה ומשתתף בפעילות, בלמידה ובייצור התכנים.

המיזם הנוכחי שם דגש על למידה מקוונת המותאמת לגילם ולצרכיהם של הילדים, באמצעות גננות מקצועיות שנבחרו בקפידה. הגננות (בתפקיד המבוגר המתווך) מקנות לילדים תכנים משמעותיים לצד דרכים יצירתיות ללמידה, ויוצרות עם כל ילד קשר בינאישי מקוון, שדומה במובנים מסוימים לקשר שבין הילד לבין דמויות תרבות אהובות המוכרות לו מהמדיה – כמו שחקנים, מנחי טלוויזיה, דמויות מצוירות וכד'.

זאת ועוד:  דמויות מצוירות 'המסייעות' לגננת הופכות להיות מוחשיות יותר עבורו כאשר הוא יכול לגעת בהן, לראות ואפילו להריח אותן. אז הוא מפתח תחושות כלפי אותן דמויות, ומגלה נכונות לקבל באמצעותן תכנים וערכים המועברים באופן מקוון.

לסיכום ניתן לומר כי תוכנית הגן המקוון מאפשרת ליצור סדר יום קבוע גם בבית, מנגישה לילדים תכנים לימודיים והתפתחותיים, מסייעת להם לקלוט ולהפנים תכנים, ואף מעודדת אותם לפעול ולייצר תכנים משלהם. בכך תורם הגן המקוון תרומה משמעותית לתחושת ההצלחה ולדימוי העצמי של המשתתפים הצעירים.

מקורות:

ניר- גל, ע' וקליין, פ (1999), השימוש במחשב בגיל הרך בתיווך מבוגר או בלעדיו – תפקוד המורה בסביבה הממוחשבת, דפים 29, 26-99.

ד"ר עופרה ניר- גל וד"ר טליה נור (2001), מכון מופ"ת, המכללה האקדמית לחינוך אחווה

Haugland, S.W. (2000), What role should technology play in young children's learning? Part 2, Early childhood classrooms in the 21st century: using computers to maximize learning. young children' 55 (1)12-18.

ד"ר אורלי לוטן
פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה
העוסקת באבחון, טיפול, ליווי של ילדים בגיל הרך, בגילאי בית הספר והתיכון.

עדיין אין לכם מנויי?

10:00-12:00

17:00-19:00